Peituse viimased päevad

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Seinaplaatidele maalitud kollasttes ja roosades toonides suur silm, püstipidi, väga lähedalt vaadeldud.

Kui ma mõni minut peale avanemist pärmikasse jõudsin, pidas Sirla parajasti väljamaalastele loengut. Näitasin pileti ette, norisin endale valvelauast ühe tasuta kleepeka ja sättisin ka viisakalt ukseavasse kuulama.


Veidi aja pärast selgus siiski, et loeng ei ole tavakülastajale kohustuslik ja võib julgelt edasi kaugemale minna. Nii ma siis pugesin ära suurde saali ja tuustisin seal kirjanduslikke nurgataguseid, vaatasin kuidas tuvi tuvikujulist varju heidab, ja samal ajal poole kõrvaga ikka kuulasin ka.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Lähivaates mõned betoonist astmed, mida mööda on veetud punase värviga lai jutt.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Läbikäik täis plankusid ja ehitusmaterjali, siin seal erivärvilised juhulikud maalingud, koli vahelt paistab kaugel uks.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. kõrgemal seinapinnal on erksavärviline üleelusuurune maalitud ring või o-täht, selle keskel ventilatsiooniauk.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Valgetele seinaplaatidele on mustaga maalitud karikatuurne kindlusetorn lehviva lipu ja detailse võreväravaga.


Jõudsin niimoodi trepikotta, kuhu loeng enam ei kostnud, nii et võis iseseisva peitusega alustada.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Maas betoonipuru ja puiduräbu sees ilutseb lillekujuline metallist detail. See on vist keskkonna loomulik osa, mitte sihilik teos.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Läbi vanamoodsa akna ruutude imbub siseruumi päevavalgust, lopsakad umbrohud akna taga loovad eksootilise ja tropilise meeleolu.


“Oma peituse” mängu juhtis kaks printsiipi. Esiteks visuaalsete hetkede talletamine, mis enamasti ei lange kokku näitusetööde ontliku pildilepüüdmisega (eks ilusaid otse paraadpilte leiab kuskilt kultuursest ajakirjandusest nagunii, mina püüdsin talletada selliseid isiklikke nurgataguseid märkamisi ja suhestumisi). Teiseks liikumistee - mõtlesin ronida kõrgemale korrusele välja, et sealt siis uudistades allapoole tiirutada.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Maalitud lihakarva hiidlill, mille keskelt jõllitab sinine silm, suhestub seinast väljakobrutava ehitusmaterjaliga.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Väga vana aken hakkab gravitatsioonile alla andma. Pungitavate raamide vahelt leiab ka ühe varjatud teose: kipsmassist voolitud väikse nina, mida saadab ninatark markeritekst.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Vilksamisi paistab väga sile ja viimistletud kunstiteos kahhelplaatidest, sellega suhestub vana vabrikumaja kulunud lüliti.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Aknalaud vana vabrikumaja naturaalsete pisiasjadega - lähivaates kaks suitsukoni ja poolk liblikatiib.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kulunud aknaruutudest paistab siseõu ja roostes plekk-katused, klaan on mängusõja plastkuulidest tähniliseks pragunenud ja ühe ruudu eisse on maalitud jäme nool.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Lähedalt vaade väga siledale ja viimistletud kahhelkividest teosele. Hallil taustal stiliseeritud joogiklaas ja selle küljes kirkalt kollane sidruniviil.


Selle trepi tipust tee edasi ei viinudki, nii et tuli ikkagi teine korrus ette võtta.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. püstlaudisega seina sees on paokil salauks ja selle vahelt paistab vaevu-vaevu mingi värviline laik.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Tuba täis kooruvat värvi ja kukkuvat krohvi on omakorda tumeda värbiga üle pritsitud. Pritsmete vahelt sirutab lae poole joonistatud tegelase käsi.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Üli-lähivaade gorillat kujutavast seinamaalist. Kaadris on kortsuline roosa nahk, tume kulmukaar ja tähelepanelikud silmad.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohalik keskkond täitsa ise. Mustriliselt pragunev värv ja mõtlikult pragunev krohv.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kunst kohtub kohaliku keskkonnaga, kui punase värbiga maalitud nurgeline objekt katab osaliselt rea vanu pistikupesasid.


Labürindi kuskil otsas pääses teisele trepile ja sedamööda üles uuele levelile. 

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Trepikoja seinas on auk ja jäbi selle paistab tükike järgmise korruse näituseruumi.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohtuvad kohalik keskkond ja kunst, kui maalitud lehestiku vastu nõjatub kaardus linnusulg.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohalik keskkond kohtub suurema linnaruumiga - aknalauale on asetatud või unustatud värviline paratei, taustal aga paistab läbi katkise klaasi ülejõe linnaosa tükike.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohalik keskkond kohtub kunstiga - esiplaanil posti ümber pusasse mässitud kaablid, tagaplaanil seinamaaling kellegi käppadega.



Siit alates sigines individuaal-peitusele kihte juurde, sest vahepeal liikvele läinud külaliste grupp jõudis samuti otsast kõrgemaid korruseid vaatama. See tähendas, et mõnes toas oli vaja koreograafilist lähenemist, et vaatlemisel-jäädvustamisel üksteisele mitte kaadrisse sattuda.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohalik keskkond kohtub kunstiga - joonkujund erkroosa värviga kaetud seinal ja värvi alla on jäänud ka vana lüliti.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Hargnevate kombitsate laadsed maalingud on sobitatud kunagise vabrikuseina klaaspaneelidele.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohtuvad kunst ja kohalik keskkond. Suure sinise maalingu all on seina sees rida vanu telefonijuhtme-karpe.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohtuvad kunst ja kohalik keskkond - seinale maaitud punased hiigel-liblikatiivad peidavad endi vahel kunagisi kaableid, harukarpe, lõliteid.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohtuvad kunst ja kohalik keskkons. Näha on ribake eelmise pildi liblika tiivast, selle all uhkeldab vanamoodne harukarp, millest küll enam juhtmeid kuhugi ei vii.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohtuvad kunst ja kohalik keskkond. Liblikalaadset lendelukat kujutav maaling on paigutatud endisaegsesse tõmbekappi, klaasi taha. Sealsamas klaasi taga on ka karbike laialipuistatud kommidega, mis kirjade kohaselt on eluka toit.


Kolmandal korrusel kunsti kontsentratsioon muudkui kasvas, kuni kutsuv biit meelitas vältimatult roosasse tuppa. (Sealt on need viimase pildi infolehed ka.) Ma taas ei hakanud popimaid vaateid jäädvustama, vaid uudistasin niisama hoolega, lugesin tegijate toimikuid, otsisin vähem-ilmseid talletusmomente, saateks nüüd juba kohustuslik las-ma-astun-su-kaadrist-välja-valss.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. ukselt avanev vaade tuppa, mille seina katab mustvalge maaling ja aknast tulvab valgust.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohalik keskkond täiendustega - maas vedeleb kunstipärases hunnikus mängupüssi plasthaavleid, nende kõrval veel kunstipärasemate krõnksudena linnusitta.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kunst kohtub kohaliku keskkonnaga - üleni roosaks maalitud seinal on värvikatte saanud ka haraline juhtmepundar.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kõige suurema kunstikontsentratsiooniga tuba. Paistab troopilise lehemaalinguga kaetud elektrikapi külg, kaugemal seinal veel objekte, sealhulgas lillemotiiv.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Tilluke minimalistlik seinajoonistus tüdrukust, kes ragulkaga kuhugi sihib.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kõige kunstitihedam tuba, keskkond kohtub teosega. Üleni roosaks maalitud seinal ripub fantastiline lill, südamikuks inimsilm. Aga lille kohal lae all on vana ventilatsioonitoru lillekujuliste õhuavadega.


Kõrgem korrus kõrva taha pandud, võis jälle otsapidi laskuma hakata ja teise korruse teise poole ette võtta. Sirla loeng oli ka vahepeal sinna jõudnud ja nüüd sättisin end juba täiesti teadlikult kuulama. Nii sain näiteks teada, kuidas korrakaitse silmis on pinstlil palju ohutum ja kunstilisem kuvand kui spreidel. Samuti kuulsin sellest, kuidas erineb Tartu ja Tallinna linna-adminnide hoiak tänavakunsti. (Lihtsustatult sain aru nii, et kunstisallivamas Tartus toimib sarnane iseregulatsioon, nagu elurikastes ökosüsteemides - kuna kunstnikel lastakse poolavalikult tegustseda, toimivad kirjutamata reeglid ja ilu pigem hoitakse; aga Tallinnas, kus igasugune kunst kuulub kohe mahapesemisele, täidavad järelejäänud tühjuse kiirsodijad ja täägijad.)

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Hämar nurgatagune vabriku koridoris, mida valgustab ümmargune auk seinas.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Vaade läbi katkise ukse teiselt korruselt alla suurde saali.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kihiline vaade läbi valgustamata koridori ja ukseavade.

Siis kui loeng läbi sai ja ruumi ennast ka natuke kaeda jõudis, leidsin siit elemendi, mida kunagi vilksamisi näinud, ja mis sest ajast rahu ei anna. 

Nimelt kunagi mingite kultuuritalgute ja/või luuleõhtu raames (ja see oli vist veel enne seda kui "seks läbi puhvaika" postrid tulid) sai tsipa mitteametlikku tuuri ja kuskilt läbi ukseprao nägin ruumi, mis vallandas kõik nõukaaja ulmekino võnked ja sisaldas lisaks klaastellistele ja kahhelplaatidele ja veel mingile tööstusatribuutikale veel müstilist rinnatist ja toru läbi põranda! Tookord sigines mõte kunagi koos fotovarustusega vabrikusse tagasi tulla, just selle müstilise toa pärast. Ja nüüd ma kahtlustan, et see müstiline tuba asub seal selle laest tuleva toru ülemises otsas, sest mingi rinnatis sealt paistis, aga ühtki ust sinna ei viinud, nii et hüpotees jääbki kontrollimata. Missugune draama! 

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Lähivaade helesiniseks võõbatud seinaplaatidest.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Vihmase päeva valgus sillerdab läbi rombilise klaasploki.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Vaade lakke, kus laguneva krohvi vahel viib saladuslik toru kuhugi kõrgemale korrusele.

 

Kõige tuustimise ja draama ja loengukuulamise käigus olin nüüd mitmest trepist üles-alla käinud ja mitmes suunas tubadesse põiganud, nõnda hakkas käest kaduma ülevaade, missugused nurgatagused veel vaatamata võisid olla. 

Sellepärast tegin veel eraldi paar ringi ja niimoodi leidsingi wesirawila nurgakese ja muidki urkaid ja juba käidud kohti teise nurga alt.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Installatsioon tilkuva dušiga.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kunst kohtub kohaliku keskkonnaga - lubjatud seinale, otse elektri-harukarbile on joonistatud silm.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Kohtuvad kohalik keskkond ja kunst - värvilist seinamaalingut varjutab osaliselt krobeline solgitoru.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Nurgatagune erinevate värviliste pindade ja särava kunstvalgusega.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Lähivaade must-valge-rohelisest maalingust.

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Pisikunst uksepiidal, juures tekst "kui ma ei liiguta, siis nad ei näe mind"

Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Tööstuslik-kunstiline vaade trepile, millele kumab valgus läbi klaasplokkidest seina.
 
 
Kui lõpuks tänavale päikese kätte pääsesin, oli võhm üsna väljas. Kella vaadates selgus, et retk oli kestnud ligi poolteist tundi.
 
Killuke tänavakunsti näituselt Peitus vana pärmivabriku ruumides. Aknalaual on infolehed näituse info ja kunstnike loeteluga.

“Peitus: Pärmikas” – tänavakunsti näitus Tartus 5. juulist 4. augustini.

 

Peitust mängis ja pilti tegi: Laura

Kommentaarid